|
 |
 |
 |
|
 |
Schaffar, Birgit (red) |
Filosofins didaktik |
Filosofiska betraktelser om att lära sig tänka |
|
Mjukband | 271 sidor | Tryckår: 2013
|
ISBN: 9789172350878 |
Pris: 180 Kr.
Köp |
Lagerstatus: Finns i lager
|
|
Innehåll
Att lära sig tänka – iInledning av Birgit Schaffar
Faktakunskap, insikt och tänkande
1. Thaumazein – om förundran och filosofin som samtalskonst. Göran Torrkulla
2. Att lära sig tänka – att lära sig älska. Camilla Kronqvist
3. Inlärningens paradoxer. Olli Lagerspetz
4. När kanon skorrar falskt – några tankar om filosofisk allmänbildning. Yrsa Neuman och Hugo Strandberg
5. Kunskap om eller kunskap i filosofi? Lena Sågfors
6. Om att skriva läroböcker i filosofi. Kristian Klockars
Lärarens roll och didaktiska metoder
7. Att leva med eller bredvid den andra – om närvaron som en didaktisk dimension. Rita Nordström-Lytz
8. Får läraren ta ställning i filosofiundervisningen? Birgit Schaffar
9. Begreppet ”konflikt” i filosofisk undervisning. Thomas Nyman
10. Den inre vägen till filosofin – om en introduktionskurs. Lars Hertzberg
11. Om svårigheten att förstå vad som krävs för att begrepp ska ha någon mening.
Bertel Wahlström
12. Filosofi möter drama. Carita Lagerspetz
Utblick
13. Filosofi i framtidens skola. Hannu Juuso och Tuukka Tomper
14. Varför är filosofi så irriterande? – utdrag ur en tent. Birgit Schaffar
|
|
|
|
|